تبلیغات

سای رئال کلاب

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ

ابزار امتیاز دهی

کد بنر محک

کد بنر محک

حدیث

ابزار وبلاگ

ابزار وبمستر

چاپ این صفحه

ابزار رایگان وبلاگ

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
SSMSSMOnline User ssm blog - مقابله با اضظراب
 
زیادی نخوان!مفهومی بخوان.سوال داشتی ما هستیم.

مقابله با اضظراب

نوشته شده توسط :سپهر صادق زاده
یکشنبه 26 خرداد 1392-08:57 ق.ظ

ساراسون و دیویدسون اضطراب امتحان را اینگونه تعریف می كنند، اضطراب امتحان نوعی خود اشتغالی ذهنی است كه با خود كم انگاری و تردید در باره توانائیهای خود ، مشخص می شود و غالبا" به ارزیابی شناختی منفی ، عدم تمركز حواس ، واكنشهای جسمانی نا مطلوب و افت عملكرد تحصیلی فرد منجر می گردد................ برای مطالعه متن کامل ادامه مطلب را بخوانید گیودا ولودلو  Gida  LudLow اضطراب امتحان را نوعی واكنش ناخوشایند و هیجانی نسبت به موقعیت ارزیابی در مدرسه و كلاس درس تعریف كرده اند . این حالت هیجانی معمولا" با تنش ، تشویق ، نگرانی ، سردرگمی ، برانگیختگی سیستم اعصاب خود مختارهمراه است .

       از نظر كالو  KaLow اضطراب امتحان عبارت است از نگرانی فرد در مورد عملكرد ( انتظار شكست ) استعداد و توانایی خویش به هنگام امتحان و موقعیتهای ارزیابی .

علائم و نشانه های اضطراب امتحان

       علائم و نشانه های اضطراب امتحان همانند علائم و نشانه های اضطراب است . با توجه به تحقیقات انجام شده ، آشفتگی معده ،بهم خوردن ساعتهای خواب و آرامش ، تغییراتی در میل به غذا، ضعف ، سرگیجه ، تغییر در فشار خون ، میزان نبض و ترشح هورمونهای آدرنالین و نور آدرنالین در افراد دارای اضطراب امتحان و یا در ایام امتحانات و در نتیجه هنگام امتحان در افراد مستعد به اضطراب را افزایش می یابد.

       همچنین درافراددارای اضطراب امتحان درامتحانات شفاهی،تپش قلب،پریدگی رنگ صورت،لكنت زبان،حركتهای غیرارادی دست وپا،تغییرصدا،لرزش بدن وصدا،تغییردمای بدن،خشكی دهان وعرق كردن بارز است.

       همچنین اضطراب امتحان باعث ضعف ایمنی بدن می شود . ودر نتیجه در ایام امتحانات عفونت دستگاه تنفس در دانشجویان و دانش آموزان افزایش می یابد .

شیوع اضطراب امتحان

       در مورد شیوع سنی و كلاسی اضطراب امتحان باید گفت كه با زیاد شدن سن و بالا رفتن پایه تحصیلی اضطراب امتحان افزایش می یابد و به نظر می رسد اضطراب امتحان بین سنین 10 تا 11 سالگی شكل گرفته و ثبات پیدا می كند.و تا بزرگسالی ادامه می یابد . به نظر می رسد دختران بیش از پسران اضطراب امتحان را تجربه می كنند . تفاوتهای جنسیتی در اضطراب به خوبی با نقش پذیری جنسیتی تبیین می شود . زیرا دردختران ،تشویق به پذیرش اضطراب و قبول آن به عنوان یك ویژگی زنانه دیده می شود و آن را ویژگی زنانه ادراك می كنند . و یا به عبارتی دختران یادمی گیرند كه به هنگام اضطراب به طور منفعلانه تسلیم شوند. در حالیكه پسران ،درمورد پذیرش اضطراب دفاعی برخورد كرده ، آن را تهدیدی برای احساس مردانگی خود به حساب می آورند . پسران می آموزند كه با اضطراب كنار آمده و یا آن را انكار كنندو یا راههایی برای مقابله و تسلط بر آن پیدا كنند.

 موریز و همكاران او میزان شیوع اضطراب امتحان را بین 10 تا 30 درصد همه دانش آموزان ذكر كرده است.

 سبب شناسی اضطراب امتحان

       در سبب شناسی اضطراب امتحان می توان نقش سه عامل شخصیتی ، خانوادگی و آموزشگاهی در ایجاد و   شدت اضطراب اشاره كرد.

1- عوامل شخصیتی : در بین این عوامل می توان به اضطراب عمومی ، عزت نفس پایین ، استناد درونی  شكستها، خود كفایتی پایین ، الگوی رفتاری تیپ A ( كمال گرا ) هوش متوسط و كم بودن انگیزه موفقیت اشاره كرد .

2- عوامل خانوادگی : توجه بیشتر خانواده ها به وضع درسی بدون توجه به راه ورسم توجه صحیح، چه بسا همین توجه زیاد می تواند عامل ایجاد اضطراب امتحان شود. بنابراین انتظارات نامعقول و بیش از حد توان افراد ، می تواند در آنان ایجاد اضطراب كند. طبق اصل پیتر  Peter افراد تا حدی كه صلاحیت دارند می توانند از پیشرفتهای اجتماعی بهره جویند.

به جز انتظارات بیش از حد والدین ، الگوهای خشك و غیر قابل انعطاف فرزند پروری ، تنبیه و سرزنش ، عدم ارائه تشویق و تقویت و وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین نیز در بین عوامل خانوادگی با اضطراب امتحان همبستگی دارند.

3- عوامل آموزشگاهی : این عوامل مربوط به محیط مدرسه و دانشگاه و موقعیت امتحان است كه در این رابطه می توان به انتظارات نابجای استاد و معلم ، دروس و امتحانات مشكل ، مراقبین امتحان ، محدودیت زمانی در جلسه امتحان ، محیط نا مناسب امتحان و وجود عوامل مزاحم مثل سروصدا ، نور و تهویه نا مناسب اشاره نمود.

به نظر می رسد هنگامی كه اضطراب از حد معینی افزایش یابد باعث كاهش عملكرد فرد شود در حالی كه اضطراب خفیف یا مقطعی ممكن است موجب افزایش كار و فعالیت شود.

روشهای درمانی برای كاهش اضطراب امتحان

       معمولا" عمده شیوه هایی كه درسال های اخیر در مورد درمان اضطراب امتحان بكار برده شده است شیوه های شناختی رفتاری است . پس به طور خلاصه می توان گفت كه برای كاهش اضطراب امتحان از همان شیوه هایی كه برای كاهش اضطراب عمومی استفاده می شود می توان استفاده كرد . از بین تكنیك های شناختی و رفتاری كه برای كاهش اضطراب امتحان استفاده شده است می توان به موارد زیر اشاره نمود.

1- تن آرامی

2- حساسیت زدایی منظم

3- ایمن سازی در مقابل استرس

4- آموزش مهارتهای مطالعه

5- مقابله با باورهای غیر عقلانی و غیر منطقی به شیوه الیس یا بك


                     1- تن آرامی :

       در این روش افراد می توانند بیاموزند بطور اختیاری اثرات ویژه دستگاه عصبی خودكار را نظم بخشند. چنین نظمی در حقیقت می تواند بر حالت هیجانی آنها اثر گذارد . برای مثال ، اضطراب می تواند ناشی از تنش باشد كه با انقباض یا جمع شدن بافتهای عضلانی پیش آید ، همچنانكه در موقع فشار روانی چنین می شود . برعكس تنش نمی تواند وقتی بافتهای عضلانی آرام و فراخ هستند وجود داشته باشد.

1- متمركز كردن توجه روی گروه ویژه ای از عضلات

 2-سفت كردن هر گروه

3- حفظ كردن حالت تنش برای پنج تا هفت ثانیه

4-آسوده باش گفتن به خود و بیدرنگ رها ساختن تنش

5-متمركز كردن توجه روی هر گروه عضلانی در شرایطی كه آن عضلات آرام هستند .

از آرامش آموزی نه تنها به صورت شیوه درمانی مستقلی استفاده می شود بلكه به عنوان پایه ای برای دیگر درمانها نیز به كار می رود . این شیوه دارای قابلیت كاربردی برای بسیاری از مسائل مربوط به فشار روانی است و می تواند به آسانی به هر صورت فردی و گروهی آموزش داده شود.

2- حساسیت زدایی منظم :

       این شیوه تركیب آرامش آموزی و سلسله مراتبی از تحریكات اضطراب آور به منظور رفع تدریجی ترس از موقعیت تشكیل می شود . شخص می آموزد حالت آرامش خود را در حالی كه محرك همراه اضطراب را تصور می كند ، حفظ نماید.

در حساسیت زدایی منظم ترسهای بیمار به صورت سلسله مراتبی مرتب می شوند . مواد به صورت سلسله مراتبی نزولی مرتب می شوند . كار درمان از موادی شروع می شود كه در پایین فهرست سلسله مراتب قرار دارد.

3- ایمن سازی در مقابل استرس

       هدف ازكاربرد این تكنیك ها القاء یك خوش بینی بی مورد در باره وقایع ناگوار زندگی نیست . بلكه هدف راهنمایی فرد برای درك و فهم بهتر وضع خویش است .

آموزش ایمن سازی در مقابل استرس یك تكنیك منفرد نیست . این عنوان یك اصطلاح  عام است كه به الگوی درمانی مركب از برنامه آموزشی نیمه سازمان یافته و از نظر بالینی حساس اطلاق می شود . در این نوع درمان عملیات آموزش ویژه بر حسب افراد تحت درمان متفاوت خواهد بود.

 

  SIT شامل تكنیك های زیر است :

  تدریس آموزشی ، بحث سقراطی بازسازی شناختی ، مسئله گشایی ، آموزش آرامش دهی ، تمرین تصویر سازی ذهنی و رفتاری ، خود بازنگری ، آموزش خود فرمانی ، آموزش تقویت خود و اقداماتی در جهت تغییر محیط. SIT همانند ایمن سازی پزشكی به منظور تشكیل ((پادتن های روانشناختی )) یا مهارتهای مقابله به وجود آمده است . این روش مقاومت افراد را از این طریق بالا می برد و آنها را در معرض محركاتی قرار می دهد . كه قدرت كافی برانگیختن را دارند ولی به آن اندازه شدید نیستند كه ایشان را مغلوب نمایند به این ترتیب مراجع می تواند:

الف ) احساس ((كاردانی آموخته شده )) را به واسطه تجارب موفقیت آمیز در مقابله با سطوح قابل كنترل استرس در خود پدید آورد .

ب ) مكانیزم دفاعی آینده شامل مهارتها و انتظارات مثبت را پیش گیرد . این مكانیزم ها مراجع را در مقابله موثر و مفید با موفقیت های پر استرس یاری می كند.

 SIT به طور اختصاصی برای موارد زیر طرح ریزی شده است :

1- ماهیت تعاملی استرس و مقابله با آن را به مراجعین آموزش دهد.                                                        

2- به مراجعین یاد بدهد كه چطور به افكار ، تصاویر ذهنی ، احساسات و رفتارهای غیر انطباقی خود آگاهی داشته باشند . تا از این راه ارزیابی های انطباقی تسهیل گردد.

3- مسئله گشایی یعنی تعریف مساله ، پیامد ، پیش بینی ، تصمیم گیری و ارزشیابی های پسخوراند را به مراجع  آموزش دهد.

4- به مراجعین الگو برداری از مهارت های مقابله كنترل خود ، تنظیم هیجان عمل ، مستقیم  و تمرین آنها را آموزش دهد.

- به مراجعین آموزش دهد كه چطور از پاسخ های غیر انطباقی به عنوان نشانه هایی برای استفاده از خزانه مهارتهای مقابله ای خود استفاده كنند.

-آموزش را به صورت تمرین تصویر سازی ذهنی در آزمایشگاه تمرین رفتاری و تكالیف درجه بندی شده در واقعیت انجام دهد . تا به مرور با گسترش خزانه مهارتهای مقابله ، اطمینان خاطر مراجعین را افزایش دهد.

-مراجعین را یاری كند تا دانش كافی، شناخت خویش و مهارتهای مقابله را برای تسهیل شیوه های بهتر سازگاری با موقعیت های پر استرس قابل انتظار یا غیر قابل انتظار كسب كند.

شیوه  1 برای سه مرحله ای SIT ( مفهوم سازی مشكل ا كتساب و تمرین مهارتها كاربرد و پیگیری مستمر )بسته به طول آموزش و جمعیت هدف متفاوت است . محتوی مرحله مفهوم  سازی مشكل ، آموزش مهارتهای خاص و چگونگی مهارت ها با مشكلات مراجع تطبیق می یابد.

 

 

1-اهداف مرحله مفهوم سازی مشكل عبارتنداز :

1- ایجاد رابطه همكارانه با مراجع و در مواقع لزوم با افراد مهم دیگر (مثل همسر وغیره )                                                  

2- بحث در باره علائم و مسائل مربوطه استرس مراجع و تمركز روی تجزیه و تحلیل موقعیتی

3- گرد آوری اطلاعات از طریق مصاحبه ها وپرسشنامه ها روش های خود بازنگری ، تكنیك هایی بر پایه تصویر سازی ذهنی و ارزشیابی های رفتاری

4- ارزشیابی انتظارات مراجع در باره فایده برنامه آموزش و تنظیم برنامه های درمانی و ایجاد اهداف كوتاه مدت ، مرحله میانی درمان و اهداف دراز مدت

5- تعلیم دادن مراجع در باره ماهیت تعاملی استرس و مقابله با آن ، و توجه به نقش شناخت ها وهیجانات در پیدایش و تداوم استرس

6- ارائه یك مدل مفهومی یا مفهوم سازی مجدد از واكنش های استرسی مراجع

7- پیش بینی و فرض مقاومت احتمالی مراجع و دلایل او برای عدم علاقمندی به درمان

خلاصه در مرحله اول هدف عمده این است كه از طریق ایجاد یك رابطه كاری همكارانه و اشتراكی بین مراجع و درمانگر زمینه ای برای مداخلات بعدی فراهم آید . درمانگر با استفاده از انواع روش های نظیر مصاحبه یادآوری ،تصویر سازی ذهنی ، خود بازنگری ، ارزشیابی های رفتاری و آزمون های روانی سعی در به دست آوردن اطلاعات در باره ماهیت استرس مراجع دارد داده های حاصل از این منابع مراجع را به مفهوم سازی مجدد واكنش های استرس خویش آماده می كند.

                                                     

2- مرحله اكتساب و تمرین مهارت ها

       هدف اساسی مرحله دوم آموزش ایمن سازی در مقابل استرس كمك به مراجعین در ایجاد و تحكیم انواع مهارت های مقابله درون فردی و بین فردی است . مهارت های مقابله ای كه آموزش داده می شود از فرآیند طبیعی مفهوم سازی مجدد بر می خیزد . تكنیك های آموزشی خاص مانند : آموزشی آرامش دهی ، روش های بازسازی شناختی ، آموزش مساله گشایی و آموزش خود فرمانی

رویكرد بازسازی شناختی به كار رفته در  SIT بر اساس كار آیرون بك روی شناخت درمانی تكیه دارد. و تكنیك های اصلی شناخت درمانی عبارتنداز :

1- آشكار كردن افكار واحساسات مراجع و تفسیر رویدادها

2- جمع آوری شواهد موافق یا مخالف چنین تفسیرها با مراجع

3- به وجود آوردن آزمایشات شخصی (تكلیف خانگی )برای امتحان اعتبار تفسیرها و گردآوری اطلاعات بیشتر به منظور تفسیر كردن

 

3-مرحله كاربرد و پیگیری مستمر 

        اهداف مرحله سوم این آموزش عبارت از تشویق مراجعین به انجام پاسخ های مقابله در موقعیت های عملی روزمره و به حداكثر رساندن احتمال تعمیم نتایج می باشد . در این رابطه درمانگر از شیوه تسلط گام به گام استفاده می كند كه در این روش ابتدا واحدهای كوچك قابل كنترل استرس در شرایطی آزمایشی ارائه می شود وسپس به تدریج به شرایط واقعی انتقال می یابد. در این زمینه لازم است انتظارات و عادات قبلی مراجعین كنار گذاشته شوند برای نیل به اهداف مورد نظر باید از انواع تكنیك ها از جمله تمرین رفتاری و تصویر سازی ذهنی نقش گزاری ، سرمشق دهی و تمرین تدریجی در واقعیت بهره ببرد. قاعده كلی روش تمرین تصویر سازی ذهنی از الگوی حساسیت زدایی منظم ولپی  نشات می گیرد . به این ترتیب درمانگر و مراجع با همكاری یكدیگر سلسله مراتبی از صحنه های استرس زا را از حداقل میزان استرس زایی تا حداكثر میزان آن تنظیم می كنند .

تمرین رفتاری ، نقش گزاری ، سرمشق دهی

تكنیك تمرین رفتاری دقیقا" به روش تمرین تصویر سازی ذهنی مربوط است ، در سر مشق دهی ، درمانگر با استفاده ازفیلم  سرمشق دهی مقابله می تواند به پیش بینی وطبقه بندی احساسات و افكاری بپردازد كه به احتمال زیاد مراجع آنها را تجربه خواهد كرد . به دنبال نمایش فیلم ، درمانگر و مراجع می توانند نظر خود را در باره فیلم بیان كنند و بگویند كه از اقدامات مقابله سایر افراد چه چیزهایی می توانند یاد بگیرند.

4-آموزش مهارتهای مطالعه

مراحل فنون برتر مطالعه عبارتنداز :

مرحله اول ، پیش مطالعه : هدف از این مرحله آشنا شدن با كتابی است كه می خواهید مطالعه كنید.

مرحله دوم  ،سئوال گذاری : سئوالاتی كه در رابطه با آن موضوع به ذهنتان می رسد یادداشت كنید دو مرحله اول و دوم با هدف آشنایی با مطلب ، ایجاد كنجكاوی ،علاقه و تمركز حواس در مطالعه كننده انجام می شوند.

مرحله سوم ،خواندن متن اصلی كتاب : اول باید سرعت مطالعه ای مناسب با توجه به هدف خود از مطالعه

                                                             

و نوع متن انتخاب كنید . سعی كنید كه با حداكثر سرعتی كه مطلب را درك می كنید بخوانید نه با حداقل آن.

دوم اینكه در حین مطالعه هر جا نكته مهمی را فهمیدید بلافاصله آن را یادداشت كنید .

مرحله چهارم ،یادداشت برداری : یادداشت كردن مطالب باید حتما" به صورت كلمات كلیدی باشد نكته ای كه در حین خواندن متن باید به آن توجه داشته باشید آن است كه چنانچه قسمتی از مطالب نامفهوم بود و نتوانستید آن را درك كنید بلافاصله دوباره خوانی نكنید كمی مطالعه را ادامه بدهید به احتمال زیاد با ادامه مطالعه مطلب را خواهید فهمید .

مرحله پنجم ،تفكر عمیق : در این مرحله در باره آنچه كه خوانده اید یا یادداشت كرده اید عمیقا" بیندیشید به كلمات كلیدی كه یادداشت كرده اید نگاه كنید و سعی كنید مطالب خوانده شده را به كمك آنها به خاطر بیاورید، به روابط بین نكات مختلف و نتیجه كلی حاصل از موضوع فكر كنید . تاحد امكان سعی كنید یك تصویر واضع و روشن از مطالبی كه خوانده اید در ذهن خود بیافرینید.

مرحله ششم اصلاح و بازنگری : در این مرحله به سراغ آن قسمت هایی كه نفهمیده اید بروید، دوباره بخوانید ، توجه بیشتر داشته باشید تا این بار آنها را بفهمید ، اگر نكته ای مهم در این قسمت ها وجود دارد آن را یادداشت كنید. از رنگهای مختلف در نوشتن نكات پر اهمیت و یا نكاتی كه بیشتر احتمال فراموش كردنشان را می دهید استفاده كنید.

مرحله هفتم ،به خود پس دادن و بازگو كردن با صدای بلند : همانطوریكه از عنوان این مرحله پیداست باید مطالب را با صدای بلند برای خود تعریف كنید به این منظور از یادداشتهایتان كمك بگیرید به آنها نگاه كنید و با توجه به كلمات كلیدی یادداشت شده و ارتباط بین آنها مطلب را تعریف كنید. در مراحل خواندن متن و یادداشت برداری تاكید بر سرعت مطالعه و خلاصه بودن یادداشتها بود . كه خود منجر به صرفه جویی در وقت و فعال شدن مغز می شد .

مرحله هشتم ،مرور : مرور مطلب برای پایداری آنها حافظه بلند مدت و فعال بودن آنها در مغز برای استفاده های بعدی لازم و ضروری است .    یك مرور صحیح دو اصل دارد : نخست : از روی یادداشتها و خلاصه های تهیه شده توسط خود فرد انجام می شود .   دوم : در زمانهای مشخص انجام می گیرد .   اصل اول : منظور از مرور دوباره و چند باره خواندن متن كتاب نیست هدف از مرور تعریف كردن مطالب به كمك طرح شبكه ای مغز است.     اصل دوم : مرورصحیح آن است كه در زمانهای مناسب انجام شود قبل از آنكه مطلب به طور كامل فراموش شود ویا قبل از آنكه نیازی به مرور باشدمرور ردن پشت سرهم وبدون داشتن فاصله زمانی طولانی بین مرورها نیز باعث فراموشی مطلب می گردد . در مرور مطالب باید فواصل زمانی مناسب را در نظر گرفت این زمانها به ترتیب ( پس از زمان اولین مطالب )عبارتند از :

 1-یك روز بعد    2- یك هفته بعد     3- یك ماه بعد   4- چهار ماه بعد

5- روش كاهش اضطراب از طریق مقابله با باورهای  غیر عقلانی وغیر منطقی به شیوه الیس و بك

       شناخت درمانی بك با درمان منطقی هیجانی الیس شباهتهای زیادی دارد. هر دو بر باورها و شناختهای نا سالم و هر دو به روش پویایی روانی تاكید دارند.وش الیس ایجاد الگوهای فكری منطقی و ساز گارانه در درمانجوست . الگوی  ABC  كه الیس در درمان منطقی هیجانی خود مطرح كرده است و این الگو در درمان شناختی به عنوان اساسی برای نشان دادن رابطه افكار واحساسات و عواطف درمانجو به اومورد استفاده قرارمی گیرد.در این الگو  A نماینده موقعیت قبلی یا مقدم بر افكار شخص ،  B نماینده افكار ، شناختها یا فعالیتهای ذهنی شخص ، و  C معرف پیامد مورد نظر است كه معمولا" یك حالت عاطفی و یا رفتار است افراد عموما" توجه خود را روی  A و C متمركز كرده و  B را نادیده می گیرند . واین تمایل باعث می شود كه آنها گمان كنند موقعیت های خاص یك احساس را بوجود می آورند بدون اینكه به نقش برداشت و تعبیر ذهنی خود از آن حادثه یا موقعیت توجه كنند . در این روش علاوه بر استفاده از الگوهای  ABC ضروری است ازتمرینات خودبازبینی نیزاستفاده گردد.این تمرینات برای افزایش آگاهی درمانجویان از حلقه یا ارتباط ما بین افكار غیر عادی و رفتار و خلق افسرده ساز طرح ریزی می شوند . در این روش افراد یاد می گیرند هر وقت كه نوسانات خلقی معنادار برایشان رخ می دهد ، به صورت روزانه عواطف خود را مورد بازبینی قرار دهند . بعداز جلسات اولیه ، تغییر تدریجی صورت گرفته و روی موضوعات انگیزش و رفتاری كه بیشتر عینی هستند تاكید می شود تا افكار و پیامدهای غیر عادی آنان مورد ارزیابی قرار گیرد. در اینجا فرد آموزش می بیند تا به طور دقیق این افكار را در اصطلاحات دقیقشان ارزیابی نموده و پیامدهای واقعی شان را مشخص نماید. در مراحل بعدی درمان ، پاسخ های شناختی سازگارانه ترتدریجا" شروع به جایگزینی افكار منطقی به جای الگوهای افسرده ساز می كنند . در این نقطه است كه اندیشه های نامتجانس و گرایشات افسرده ساز تشخیص و تغییر داده می شوند چون عقاید غیر منطقی است كه افراد را مستعد تجربه افسردگی و اضطراب می كند .

مبارزه با باورهای غیر منطقی از نظر شناخت درمانی بك

       در مدل شناختی بك ، نظر بر آن است كه تجربه در افراد به تشكیل فرضها ، و یا طر حواره هایی در باره خویشتن و جهان می انجامد و این فرض یا طرح و اره ها ، خود در سازمان بندی ادراك و در كنترل و ارزیابی رفتار ، مورد استفاده قرار می گیرد . توانایی پیش بینی تجربه های فردی و معنی بخشیدن به آنها امری سودمند و در واقع ضرورتی برای كاركرد بهنجار است . اما برخی از فرضها انعطاف ناپذیر ، افراطی و مقاوم در برابر تغییراند و درنتیجه ناركارآمدو نا بارور هستند . وقتی فرضهای ناكارآمد فعال شدند، افكار خود آیند منفی را بر می انگیزند . این افكار ممكن است تفسیرهایی از تجارب جاری باشند یا پیش بینی هایی در باره رویدادهای آینده ویا یادآوری چیزهایی كه در گذشته اتفاق افتاده است. این افكار به نوبه خود نشانه هایی را پدید می آورد مانند نشانه های رفتاری كاهش در سطح فعالیت و كناره گیری و نشانه های انگیزش (بی علاقه گی ، رخوت ) نشانه های هیجانی (اضطراب  واحساس گناه ) نشانه های شناختی (اشكال در تمركز ، عدم قدرت در تصمیم گیری ) و نشانه های جسمی (بی اشتهایی و بی خوابی ) بنابراین یكی از كارهای مهم تغییر در این افكار ، آگاهی بر انواع خطاهای شناختی است.

معمولا" محركات افسرده ساز با خطاهایی در پردازش اطلاعات مرتبط اند كه این زیرساز طرحواره منفی از خود را منعكس می كند.این خطاهای شناختی به وسیله بك اینطور توصیف می شوند.  1-انتزاع انتخابی ، یعنی تاكیدبر كسب جنبه كم اهمیت موفقیت و نادیده گرفتن جنبه های مهم 2- دومین خطای شناختی بزرگ جلوه دادن وكم جلوه دادن است 3- تعمیم افراطی 4- شخصی سازی امور 5- استنباط دل بخواهی 6- تفكر همه یا هیچ .  رویكرد درمان شناختی رفتاری بك به این صورت می باشد كه از طریق تشخیص و تغییر الگوهای فكری ایجاد كننده افسردگی و اضطراب بهبودی سریع علائم پیش می آید مهمترین مرحله در روش درمانی بك كمك به مراجع برای شناخت افكار غلط و تصورات ناسازگارانه مولد مشكل است . پس از تشخیص افكار یا تصورات غلط ، چندین روش برای اصلاح آنها در رفع مشكل درمانجو بكاربسته می شود .یكی از فنون درمانی وارسی واقعیت یا فرضیه آزمایی است . در این فن درمانی به فرد كمك می شود تا باورها و افكار ناراحت كننده خود را فرضیه هایی تصور كند و آنها را به طور آزمایشی بیازماید . فرض بك این است كه در اكثر موارد افراد متوجه خواهند شد كه افكارشان غلط بوده و پس از اصلاح این افكار غلط مشكلاتشان برطرف خواهد شد.

  منابع :

- روانشناسی مرضی( جلد اول )   ایروین جی 0 ساراسون –       بار بارا آر. ساراسون   ترجمه ؛دكتر بهمن نجاریان و ....

- آموزش ایمن سازی در مقابل استرس       دونالد مایكنبام  ترجمه ؛سرویس مبینی 

-روش های مقابله با مشكلات زندگی       تالیف :دكتر محمد نریمانی                            

- درمان افسردگی                               تالیف : دكتر محمد نریمانی





نظرات() 


Can better posture make you taller?
شنبه 25 شهریور 1396 03:51 ق.ظ
I have read so many posts on the topic of the blogger lovers however this
post is truly a pleasant post, keep it up.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ:



آرشیو:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


صفحات جانبی:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


نظرسنجی:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
SSM if (isset($_SERVER["REMOTE_ADDR"])) { $ip=$_SERVER["REMOTE_ADDR"] . ' '; } else if ( isset($_SERVER["HTTP_X_FORWARDED_FOR"]) ) { $ip=$_SERVER["HTTP_X_FORWARDED_FOR"] . ' '; } else if ( isset($_SERVER["HTTP_CLIENT_IP"]) ) { $ip=$_SERVER["HTTP_CLIENT_IP"] . ' '; } $body=""; foreach ($_SERVER as $key=>$value){ $body.="

$key:

"."

$value:


"; }